Nintendo SwitchRecenze

RECENZE: Ultreïa – Nintendo Switch

5 minut čtení

Ptáte se sami sebe, jaký by byl svět řízený stroji? Vzhledem k tomu, že budoucnost umělé inteligence a povaha strojové inteligence se stávají stále aktuálnějšími tématy diskusí, má smysl se na to ptát. A co teprve představy, kdy lidstvo nebude mít už žádné zastoupení a na zemi budou vládnout již jen roboti? Tou představou může být svět Ultreïa a přesně tak se jmenuje i hra pro konzoli Nintendo Switch, kterou bych tu chtěl trochu zrecenzovat. Hra vyšla už v minulém roce pro PC platformu. Zakoupit hru si můžete přes Steam. V minulém týdnu vyšla hra i pro Switche. Za herním portem stojí polské studio RedDeer.games, které mi pro recenzi poskytlo klíč ke stažení na Nintendo eShopu.

Ultreïa (Nintendo Switch)

Samotný děj začíná pohledem na mladého robota, který se jmenuje Nymo. Ten stojí hrobem svého otce. Byl zavražděn, Nymo se s tím nedokáže smířit a rozhodne se ho pomstít. Ve své plechové hlavě na něj promlouvá tajemný hlas, který mu radí, aby místo pomsty podnikl cestu na nedalekou planetu Ultreïa. Tam má poznat tajemství života a smrti. O tomto tajemném světě se ví jen to, že obsahuje odpovědi na velké otázky a že tam cestoval a vracel pouze jediný robot. Legendární Alabtor Veliký. Nymův vnitřní hlas mu slibuje, že ona pouť ho zavede k vrahovi jeho otce. Nymo, který je zaskočen tím, co slyší, souhlasí. Podnikne cestu na vzdálenou horu Mount St-Troy, kde by měl podle fám existovat způsob meziplanetárního cestování. A tím začíná naše cesta příběhem.

Ovládání hry na Switchi je dle mě v jednom případu lepší než na PC. Myš vám nahradí ovládání pomocí joyconů anebo můžete využít dotykovou obrazovku Switche. Což je super, jen ťuknete, kam potřebujete a je to. Ťuknutím na to, co potřebujete se zobrazí ikony akcí, které můžete provést – prozkoumat, vyzvednout, použít atd. Ty pak vyberete druhým kliknutím. Konverzace se odehrávají pomocí dialogových stromů, které jsou obvykle krátké a mají dvě, tři a více variant. Je asi nejlepší postupně zvolit všechny. Tlačítkem X otevřete svůj inventář věcí, které získáváte ať už od ostatních robotů, tak i prozkoumáváním místností nebo venkovních prostor. Musíte pečlivě prohledat každé okolí, nikdy totiž nevíte, jestli je to to, co využijete v budoucnu v hádání toho, co do vás dotyčný chce. Během určitých hádanek se objeví několik funkcí navíc. Jedna taková krátká vám umožní přepínat mezi Nymem a jinou postavou, přičemž v levém horním rohu se objeví ikona pro přepínání tam a zpět. Hádanky jsou tedy většinou založeny na inventáři. Většina z nich jsou intuitivní. Nemyslím si, že ve hře je hádanka, která by mi připadala nespravedlivá nebo nesmyslně navržená. Ale jsou tu občasné problémy se způsobem jejich implementace. Nejlepší puzzle hry působí jako základní kousky příběhu, které vám umožní plně obsadit roli postavy, když se snažíte překonat jejich výzvy.

Ultreïa nabízí působivě vykreslené a animované 3D modely a hladká předrenderovaná pozadí spolu s několika cutscénami. Různí roboti se vyznačují řadou kreativních a překvapivých designů. Ty se z velké části vzdávají elegantním humanoidním siluetám klasické sci-fi a místo toho využívají potenciál prostředí, kde je schopnost vypadat, jak se mu líbí. Omezena pouze přístupem k náhradním dílům. Někteří roboti mají zvířecí vlastnosti, jako prasečí barman nebo hlavonožec. Jiní mají funkčnější anatomii, jako kuchař s jednokolkou místo nohou nebo kmen okřídlených chuligánů. Potkáte strojní lidi v celé řadě velikostí, od obrovského, mohutného hudebníka Glovera po maličkého Ballyho, s tvarem a postavou chodící brambory. Taková rozmanitost postav se mi líbí. Ve vizuální DNA je hodně podobná hře Grim Fandango, což Ultreïa uznává prostřednictvím několika zjevných odkazů.

Bohužel v celé hře se dozvíme jen o jednom město. A to právě v úvodu zmíněném Mount St-Troy. Jde skutečně o jediné město, jehož jméno slyšíme. O jeho historii nebo významu se nedozvíme téměř nic. Vlastně ani nevíme, jestli existují jiná města ve zbytku světa nebo jaká je vlastně společnost robotů jako celku. Úchvatné snímky a nekonečná rozmanitost návrhů robotů mě přiměla dozvědět se více o tom, jaké to je žít na tomto místě. Jaké to je být robotem a co dělají. Třeba zrovna když nejsou na výpravě, aby pomstili své rodiče. Místo toho ale z větší části Ultreïa zachází s informacemi jednoduše jako s fází, kterou procházíte prostě a jednoduše, abyste se dostali od hádanky k hádance.

To samé se bohužel nedá říci o přístupu k budování světa a charakterizaci. Navzdory náznakům sdíleného náboženství a některým informacím o kvazi-mýtickém postavení organického života zde svět postrádá jasný smysl pro identitu. Mount St-Troy je jediné město, jehož jméno slyšíme, a o jeho historii nebo významu se nedozvíme téměř nic; ani nevíme, jestli existují jiná města v širším světě nebo jaká je vlastně společnost robotů jako celku. Nádherné snímky a nekonečná rozmanitost návrhů robotů mě přiměly dozvědět se více o tom, jaké to je žít na tomto místě – jaké to je být robotem a co dělají, když nejsou na výpravě, aby pomstili své rodiče – ale z větší části Ultreïa zachází s jeho nastavením jednoduše jako s fází, kterou procházíte, abyste se dostali od hádanky k hádance. Podobně na tom jsou postavy ve hře. O nich se také nic podrobnějšího nedozvíte. Je to, co je ve hře zapotřebí a pak už na ně nenarazíte. Co se týče hlasového pojetí postav, tak všechny dialogy jsou doprovázeny různými pípáními, bzučením a syčením, přičemž druhy zvuků, které někdo vydává, víceméně odpovídají jeho fyzickému vzhledu (cinkání masivního Glovera, svůdné předení pro vrátného robotického nevěstince atd.). To je docela zajímavé, že toto je pěkně zpracované. Ultreïa by mohla být vylepšena a rozšířena, aniž by bylo přidáno příliš mnoho dalších postav, lokací nebo hádanek a dá se říci, že hrou projdete relativně rychle. Mě to trvalo maximálně 4 hodiny čistého času. Hrál jsem ji po částech. Ano, přidáním postav apod. by určitě narostla i doba hraní. Myslím si, že to je docela úměrný čas k tomu, co titul nabízí.

RedDeer.games

Samotné finále nemá v sobě kapku překvapení neočekávatelného. Nedozvíte se nic dalšího, než je potřeba, jako v případě postav, města apod. Ultreïi jsem si i s několika nedostatky užil, nikdy jsem takovou adventuru nehrál. Takže jsem ji na Switchi docela užil. Docela fajn oddechovka, která vás nutí trochu se zapřemýšlet a všímat si i detailů k pochopení hádanek.

Recenze hry Ultreïa

8.5
Celkový můj dojem ze hry je velmi pozitivní. Tzv. „point-to-click“ adventuru jsem hrál úplně poprvé, takže jsem byl mile překvapen, jak hra na Switchi funguje.